Παιδί και εκμάθηση ποδηλάτου

Η εκμάθηση ποδηλάτου είναι ένα βήμα προς την ανεξαρτητοποίηση του παιδιού και του δίνει μεγάλη χαρά. Πολλοί γονείς δε ξέρουν πώς να μάθουν στα παιδιά τους να ποδηλατούν χωρίς τις βοηθητικές ρόδες με αποτέλεσμα να καταναλώνουν πολύ χρόνο κι ενέργεια και να δυσκολεύονται οι λιλιπούτειοι ποδηλάτες και ποδηλάτισσες. Αυτή η κατάσταση δημιουργεί κάποιο άγχος, εκνευρισμό και μια φοβία στο παιδί απέναντι στο ποδήλατο. Παρακάτω παρουσιάζεται ένας τρόπος εκμάθησης ποδηλάτου. Ακολουθήστε τον και θα μάθει το παιδί να ποδηλατεί γρήγορα και σωστά. Αν χρησιμοποιήσετε το δικό σας ποδήλατο για να του δείξετε κάποια από τα παρακάτω, θα είναι ακόμα καλύτερα. Έχετε πάντοτε κατά νου πως θα πρέπει η όλη διαδικασία να παρουσιαστεί ως παιχνίδι κι όχι ως κάποιο μάθημα. Με τα παιχνίδια μαθαίνουν τα παιδιά.

Α. Ξεκινάμε με το φρενάρισμα

Ένα ποδήλατο εξοπλισμένο με καλά φρένα θα έχει άριστη επίδραση στην αίσθηση του σωστού φρεναρίσματος στο παιδί σήμερα, στον ενήλικα αύριο.

  1. Με τις βοηθητικές ακόμα στο ποδήλατο, δείχνουμε στο παιδί το χειρισμό των φρένων. Του μαθαίνουμε να πατάει ταυτόχρονα και με την ίδια δύναμη περίπου και τις δύο μανέτες.
  2. Κατόπιν, βάζουμε σημάδια και του λέμε να φρενάρει σε αυτά καθώς θα περνάει από εκεί. Μπορείτε αρχικά να το σπρώχνετε από τη σέλα και μετά να ποδηλατεί, χωρίς τη βοήθειά σας.
  3. Για να δυσκολέψουμε την κατάσταση, του λέμε πως θα φρενάρει σε ηχητικό ή/και οπτικό σήμα που θα δώσετε.
εκμάθηση ποδηλάτου σε παιδί

Β. Αφαίρεση βοηθητικών τροχών

Θα χρειαστείτε ένα γερμανικό 15αρι κλειδί. Χαμηλώνετε τη σέλα ώστε να μπορεί πατάει και με τα δύο πόδια στο έδαφος. Θα χρειαστείτε ένα γερμανικό 13αρι κλειδί.

  1. Με πατημένα φρένα, σηκώνει λίγο και τα δύο πόδια. Έτσι ενεργοποιείται το νευρικό σύστημα και μαθαίνει σταδιακά να ισορροπεί. Μπορείτε να το κάνετε ως παιχνίδι. Μετρώντας δυνατά θα του δώσετε κίνητρο να διατηρήσει την ισορροπία λίγο περισσότερο από την προηγούμενη φορά.
  2. Με πατημένα φρένα, το κρατάτε από τη σέλα και του λέτε να στρίψει το τιμόνι στην πλευρά που γέρνει όταν χάνει την ισορροπία του. Αρχικά, του λέτε την πλευρά που θα το γείρετε και στη συνέχεια δεν του το λέτε (δείτε φωτογραφία επάνω).
  3. Ισορροπία εν κινήσει. Σπρώχνει με τα πόδια κι είναι πάντα έτοιμο να φρενάρει. Όσο μπορεί και αυξάνει την ταχύτητα, ισορροπεί περισσότερο. Σε αυτή τη φάση τα πόδια πρέπει να παραμείνουν κοντά στο σκελετό κι όχι ανοιχτά. Ακολουθείτε πίσω του ενθαρρύνοντας το.
μαθαίνοντας ποδήλατο στο παιδί

Γ. Επιβίβαση – αποβίβαση

Σηκώστε τη σέλα κατά 2-3 εκατοστά. Φανταστείτε τον κύκλο που διαγράφουν τα πηδάλια ως ένα ρολόϊ τοίχου με δείκτες.

Με το ποδήλατο ανάμεσα στα πόδια, το πηδάλι στη θέση 2 του φανταστικού μας ρολογιού, βάζει δύναμη σε αυτό και ταυτόχρονα σηκώνει τη λεκάνη για να κάτσει στη σέλα.

Το αντίθετο γίνεται για την αποβίβαση. Αρχικά εκτελείται στατικά με εσάς να το κρατάτε από τη σέλα και κατόπιν με αυξανόμενη ταχύτητα.

Τέλος, μαθαίνει να εκτελεί την κίνηση και με τα δύο πόδια.

μαθαίνοντας ποδήλατο στο παιδί

Δ. Στροφές

Εδώ πέφτουν κορμιά. Το δυσκολότερο κομμάτι της οδήγησης του ποδηλάτου. Χαμηλώνετε τη σέλα ώστε να μπορεί πατάει και με τα δύο πόδια στο έδαφος. Θα χρειαστείτε ένα γερμανικό 13αρι κλειδί.

Σπρώχνοντας με τα πόδια εκτελεί ανοιχτές στροφές οι οποίες κλείνουν σταδιακά. Για να αυξήσετε τη δυσκολία βάλτε σημάδια που θα το καθοδηγούν.

Ε. Πακέτο

Εδώ είναι που θα δέσουν όλα τα παραπάνω. Ιδανικό τερέν είναι ελαφρά κατηφόρα με γρασίδι. Εναλλακτικά, ίσιωμα με γρασίδι ή μαλακό χώμα.

Αφήνετε το παιδί στην κατηφόρα και τρέχετε πίσω του. Οι οδηγίες που θα δώσετε πρέπει να είναι μονολεκτικές ή ολιγόλογες, σαφείς, κατανοητές. Κυρίως όμως ενθαρρύνετε το παιδί. Ιδανικά, στο τέλος της κατηφόρας θα πρέπει να σταματά χρησιμοποιώντας τα φρένα κι όχι τα πόδια του. Θα επαναλάβετε όσες φορές χρειαστεί.

Αφού περάσει αυτή η πρώτη μέρα εκμάθησης, συνεχίστε και τις επόμενες για να παίρνει συνεχώς ερεθίσματα το νευρικό σύστημα και να κατακτήσει το παιδί την νέα αυτή δεξιότητα. «Επανάληψη, μήτηρ πάσης μαθήσεως»…

Κείμενο: Νίκος Χρηστίδης (Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.), Πτυχιούχος Τ.Ε.Φ.Α.Α. Απόφοιτος Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης (Δ.Π.Θ), Πτυχιούχος μηχανικός ποδηλάτου, απόφοιτος Barnett bicycle institute, Colorado Springs, Η.Π.Α